Beleef Slowakije

Hier ben ik weer, terug van weggeweest, letterlijk. Na eerst een weekje in Duitsland te zijn geweest met mijn familie, ben ik op vakantie geweest naar Slowakije met een vriendin en haar familie. Slowakije is misschien geen bekend vakantieland, maar het is absoluut de moeite waard om er een keer heen te gaan. Het is echt een prachtig land! Liefelijk, maar ook ongerept. Wij zaten in het zuiden van Slowakije, in de buurt bij de Hongaarse grens.

Uiteraard wil ik jullie allemaal laten lezen en zien hoe het daar was, maar als ik een uitgebreid reisverslag ga schrijven, zijn jullie morgen nog niet klaar met lezen. Daarom geef ik een impressie van Slowakije met, hoe kan het ook anders, foto’s (mijn camera heeft weer overuren gedraaid).

slowakije 1

Omdat Slowakije een behoorlijk eindje rijden is, hebben we een overnachting gemaakt in Oostenrijk. Daar zaten we een heel idyllisch appartement met een heel mooi uitzicht.

De volgende morgen zijn we vroeg vertrokken richting Slowakije en rond een uur of drie zijn we gearriveerd op onze verblijfsplek voor twee weken.

slowakije 0.1

Vorig jaar hebben we ook op deze camping gestaan. Dat beviel ons toen zo goed, dat we dit jaar terug zijn gekomen. Maar dat is ook niet heel gek met dit uitzicht.

Omdat we vorig jaar niet heel lang op deze camping stonden, hebben we niet heel veel gezien van de omgeving. Dat was dit jaar wel anders, we hebben bijna elke dag wel iets leuks gedaan, gewandeld, stadjes bezocht etc. Daardoor hebben we ook heel veel van de omgeving gezien.

slowakije 5

De eerste anderhalve week was het heel warm, elke dag een dikke 30+ graden. Ondanks de warmte hebben we wel veel gewandeld. Juist door de warmte, de blauwe lucht en de felle zon, kon ik mooie foto’s maken. En het uitzicht is overal prachtig!

slowakije 6

De eerste wandeling liep vanaf de camping naar een uitzichtpunt, bovenop een heuvel/berg. Het uitzicht was absoluut elke stap en elke druppel zweet waard. Prachtig en verbluffend mooi!

slowakije 7

Onderweg kwamen we overal korenvelden tegen met korenbloemen. Zo’n foto als de bovenstaande foto heb ik mijn hele leven al willen maken, maar nooit had ik er de mogelijkheid voor. Het is me deze vakantie dan eindelijk gelukt.

Vorige zomer zijn we er achter gekomen dat er heel veel wild is in het gebied waar wij verbleven. We hebben toen een paar avonden doorgebracht in jachthutten om herten te spotten. Uiteraard hebben we dit deze zomer weer gedaan, en of we wat gespot hebben…

slowakije 3

Ik moet wel even iets over deze foto’s zeggen. Omdat herten in de schemering pas uit het bos komen, is het voor mijn camera heel moeilijk om goede, scherpe foto’s te maken. Dat is dus niet gelukt, maar het bewijs dat we herten hebben gezien is er zeker.

We zijn naar een heel schattig stadje geweest met de naam Banská Štiavnica. Dit stadje is bekend om haar vele zilver- en goudmijnen, waar de inwoners vroeger werkten. Ook staat ze sinds 1993 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

slowakije banska stiavnica 7

Het stadje staat vol met oude gebouwen, kerkjes en kastelen. Boven op de berg, net iets buiten de stad is een KalváriaDit is een flinke klim naar de top van de berg. Onderweg kom je allemaal kleine kapelletjes tegen waar schilderijen in staan. Deze beelden de lijdensweg van Jezus uit. Het was prachtig om te zien, alleen waren ze jammer genoeg alles aan het renoveren, dus het was een klein beetje een bouwput. Maar het uitzicht van de berg was de flinke klim zeker waard.

slowakije 10

slowakije 9

Het was ontzettend warm die dag, maar dat hield ons niet tegen. Dit stadje moesten we zien.

Op de camping waar wij zaten, heeft elke plek een eigen vuurplaats. Daarom hebben wij op een aparte, maar lekkere manier gekookt.

slowakije 2

We hebben vaak stoofpot of goulash gegeten. Daarin deden wij heel veel verse groenten, waarvan een deel uit de groentetuin van de camping kwam. Die sneden wij en vervolgens deden wij deze in een pan boven het vuur. Dit lieten we een tijdje staan en vervolgens hebben we hier heerlijk van gegeten. Dit is trouwens geen gewone pan, maar een dutch oven. Die is speciaal gemaakt om eten boven een vuur te koken.

Na het eten was het meestal aan Annemarije en mij om de afwas te doen. Dat was meestal best wel wat, maar we vonden het niet heel erg om te doen. Het was erg gezellig, ook met de andere campinggasten die aan het afwassen waren.

slowakije 18

Vaak als we afgewassen hadden, konden we vervolgens genieten van een mooie zonsondergang, die elke dag weer anders was.

slowakije 13

Een keer zijn wij na de afwas naar de dichtstbijzijnde kijkhut gelopen, om herten te kijken. Het had net een klein beetje geonweerd, dus het weerlichtte nog behoorlijk in de lucht. Het was echt adembenemend mooi!

slowakije 4

De bovenste foto is een foto van de lucht na een zonsondergang. De andere twee zijn enorme onweerswolken waar het weerlichten vandaan kwam.

Slowakije barst van de oude kastelen en ruïnes. Die hebben we dus ook veel bezocht. Bij de eerste wandeling naar een ruïne moesten we, voor mijn gevoel, bijna stijlrecht omhoog. Een flinke klim dus. Maar toen we eenmaal boven waren, keken we onze ogen uit. Overal waren archeologen bezig die op zoek waren naar oude potscherven, munten etc. die uit de middeleeuwen stammen.

slowakije 11

Volgens mij heb ik het al ontzettend vaak gezegd in deze blog, maar hier komt ‘ie nog een keer: het uitzicht was schitterend! We konden ontzettend ver kijken. Het enige wat een beetje jammer was, waren de enorme flats in het dal die de foto linksboven een beetje verpesten.

slowakije 12

Ik vind de bovenstaande foto’s zo gaaf, dus ik moet ze daarom even met jullie delen. 🙂

Van het bezoek aan het tweede en derde kasteel/ruïne kan ik helaas geen foto’s laten zien. Het tweede kasteel was een burcht die nog helemaal ‘heel’ was. We hebben een rondleiding door het kasteel gehad en het was ontzettend mooi. Ik heb er heel veel foto’s gemaakt, terwijl dat eigenlijk niet mocht. En dat heb ik geweten ook. Aan het eind van de rondleiding kwam er een jongen naar ons toe die heel boos aan ons vroeg of we foto’s hadden gemaakt. Wij zeiden nee, hoe slecht eigenlijk, maar hij geloofde ons niet. Hij wilde mijn foto’s zien. Op de een of andere manier hebben we het voor elkaar gekregen dat dat niet gebeurde, gelukkig. Hij zag waarschijnlijk wel in dat dit niet zou gaan werken. Maargoed, ik ben zelden zo bang geweest, ik stond letterlijk te trillen op mijn benen en ik wist niet hoe snel ik dat kasteel uit wilde. Dus uit een soort van respect plaats ik deze foto’s niet op mijn blog, maar ik heb er wel een geplaatst op mijn Instagram.

Bij de derde ruïne ben ik niet helemaal mee naar boven geklommen. Hanneke, Annemarije en ik hebben beneden gewacht op degenen die wel naar boven gingen. Toen ik hun foto’s zag, had ik er wel een beetje spijt van dat ik niet meegegaan was, maar mijn camera was ook leeg dus ik had sowieso geen foto’s kunnen maken.

slowakije 14

De laatste wandeling was een wandeling van maar liefst bijna twintig kilometer. Misschien vinden jullie het wel meevallen, maar ik ben er heel trots op dat ik zoveel kilometers heb gelopen. 🙂

Het had die nacht heel hard gestormd, dus het was eindelijk afgekoeld. Daarnaast was de lucht helemaal schoon geregend, waardoor het heel helder was. We hebben de hele vakantie nog niet zo ver kunnen kijken als deze dag.

Uiteraard heb ik weer heel veel uitzicht foto’s kunnen maken, want deze waren voor de zoveelste keer prachtig.

slowakije 16

slowakije 17

Natuurlijk is deze blog niet compleet zonder close-ups.

slowakije 8

Een van de vele zonnebloemvelden rond de camping, het was zo mooi om te zien.

slowakije 15

En als een last best foto, uiteraard de groepsfoto. We hebben met elkaar echt een hele leuke vakantie gehad. Een vakantie waarin we enorm veel hebben gezien, gedaan, lol gehad etc. Een vakantie waarin we echt Slowakije hebben beleefd!

8 gedachten over “Beleef Slowakije

1. Sjonge, Linda. Nu ik dit gelezen en gezien heb heb ik het idee dat ik ook in Slowakije geweest ben, wat heb je dat mooi weergegeven met al die foto’s er bij. Die buitenlandse vakanties zijn wel aan jou besteed!
    Liefs, oma

Geliked door 1 persoon

2. Wauw, wat een prachtig mooi artikel en foto’s! Ja, het is waar, Slowakije heeft zoveel te bieden. Ik ben er verliefd geworden op het land en vorig jaar zelfs een oude boerderij gekocht. Nu druk bezig met opknappen en medio 2019 emigreren we naar ons stukje paradijs.