Fietstocht Amsterdam – Nog drie weken…

Wat waren de afgelopen twee dagen zwaar en lang. Ik denk dat dit de meest vermoeiende 14 en 15 maart in mijn 18-jarige bestaan waren. Want ja, ongetraind en onervaren op de fiets stappen om vervolgens 110 kilometer heen en 110 kilometer terug te fietsen doe je ook niet elke dag. Dat hebben we gevoeld en dat voel ik nu nog steeds. Ik denk morgen en overmorgen ook nog wel.

Op de fiets naar Amsterdam voor het goede doel, wat een belevenis. Tijd voor een reisverslag dus, met veel foto’s uiteraard.

fietstocht amsterdam 2

Met goed gevulde magen en warme kleren aan zijn we maandagmorgen rond 7 uur vertrokken vanuit Kamperveen. Wat hebben we genoten van die eerste uurtjes fietsen. Het was prachtig: mooie natuur en mooi licht. We fietsten eerst door Elburg, toen door richting Doornspijk waar we richting het Veluwemeer trapten. We hadden bijna gelijk al een routebordje gemist dus eigenlijk hadden we niet per se door Doornspijk hoeven fietsen. Daarna was het wel heel mooi, want we fietsten als enigen in the middle of nowhere tussen de weilanden en natuurgebieden.

fietstocht amsterdam 1

Rond half tien waren we in Harderwijk. We hadden echt een enorme koffiebehoefte dus hebben we daar aan de boulevard lekker een cappuccino gedronken. De man die in het restaurant was, bracht ons gratis croissantjes, omdat hij het zo goed van ons vond dat we zo’n eind gingen fietsen. Toen ik de koffie wilde betalen, kreeg ik het bonnetje in mijn hand gedrukt en hij zei: “Hier, dit krijgen jullie van mij, ik sponsor jullie op deze manier.” Echt zo lief.

fietstocht amsterdam 3

Toen kwam er een saai stuk. Eerst een heel eind langs de A28 en daarna over de dijk richting Bunschoten-Spakenburg. Ik had het halverwege dat lange saaie stuk best wel zwaar. Mijn benen begonnen best wel pijn te doen, maar toen we weer even flink doorfietsten, voelde ik het niet meer.

In Spakenburg bij de haven hebben we heerlijk ons brood gegeten en genoten van de zon. Want wat was het ontzettend mooi weer, we hebben er echt enorm van genoten. En wat is Spakenburg een leuk stadje.

fietstocht amsterdam 4

Vanaf Spakenburg fietsten we richting Eemdijk. Daar moesten we de pont nemen, om vervolgens naar Blaricum te fietsen. Bij de pont aangekomen, bleek het dat we drie kwartier moesten wachten dus daar baalden we wel een beetje van. Maar gelukkig scheen de zon nog steeds en hebben we eventjes door Eemdijk gelopen en bij het water gezeten. De pontbaas kwam al na een kwartier aanfietsen dus uiteindelijk duurde het wachten helemaal niet lang. De overtocht was voor ons gratis, want ook deze man wilde ons op deze manier sponsoren. Zó lief!

fietstocht amsterdaam 5

Het stukje van Eemdijk naar Blaricum was wel even zwaar, want we fietsten midden tussen de weilanden en hadden volop tegenwind. En inmiddels was ik al best moe dus dan is dat trappen nog een keer zo zwaar. Toen we er eindelijk waren, hebben we nog een stuk verkeerd gefietst. Het feit dat we verkeerd gefietst waren was niet zo leuk, maar waar we doorheen fietsten was wel leuk. Echt, wat een mooie huizen heb je daar allemaal.

Eigenlijk was het stuk van Blaricum naar Huizen en van Huizen naar Naarden heel lang. Echt, ik was al helemaal gesloopt en we moesten nog best wel een eind. Gelukkig loopt de fietsroute bij Naarden door het bos met hele mooie huizen en Naarden zelf is ook echt een superleuk stadje.

fietstocht amsterdam 7

Bij Naarden waren we het alle twee echt heel erg zat. En we moesten nog zo’n eind…

Van Naarden naar Muiderberg, van Muiderberg naar Muiden, van Muiden naar Diemen en van Diemen naar Amsterdam. En toen moesten we van het einde van de route naar ons hostel. Dat stuk heeft lang geduurd, ik heb zelfs geen puf meer gehad om foto’s te maken. Nee, dat laatste stuk was niet leuk. Ik snap nu het spreekwoord ‘de laatste loodjes wegen het zwaarst’ echt heel goed. Pfff…

Maar goed, we zijn om half 6 veilig en wel aangekomen in Amsterdam. We hebben ons hostel gevonden en zijn daarna lekker gaan eten bij de MacDonalds, want patat, daar hadden we zin in. En lekker dat het was!

fietstocht amsterdam 6

Wat is Amsterdam trouwens een drama om in te fietsen. Ik snap nu ook heel goed dat toeristen zich niet altijd even veilig voelen als ze over straat lopen. Die fietsers scheuren echt overal tussendoor en ze zijn echt heel onbeschoft.

fietstocht amsterdam 9
Jaaa! Amsterdam is bereikt, veilig en wel. Trouwens, deze foto is gisteren gemaakt, want we hadden maandag geen puf meer om een foto te maken hihi.

En toen konden we EIN-DE-LIJK slapen. Wat fijn, ten minste, dat hoopten we. We lagen in de goedkoopste kamer en dat was een kamer die we moesten delen met 7 (!) andere meiden. Op zich prima, maar wij lagen vroeg op bed en zijn wel vier keer wakker geworden doordat die andere meiden heel luidruchtig waren. De laatste twee meiden kwamen pas rond een uur of vier terug. Daarnaast was de kamer ook bloedheet, er kon nergens een raam open. Niet heel fijn.

We konden pas om 8 uur ontbijten, dus ook veel later weg. We zijn rond 9 uur weer op de fiets gestapt richting Kamperveen. Pfff, ik voelde mijn spieren direct weer, maar op zich ging het best goed. Alleen Rieke heeft maandag een spier in haar knie verrekt dus die kon bijna niet meer lopen. En opstappen was heel zwaar. Maar eenmaal op de fiets ging het redelijk.

fietstocht amsterdam 8
Hoewel we hier maandag ook langs waren gefietst, zagen we dit leuke schilderij dinsdag pas voor het eerst. We moesten natuurlijk even snel een foto maken.

In Muiderberg hebben we bij de plaatselijke Spar even verse sinaasappelsap, bananen en broodjes gekocht. Daar hebben we in het Naarderbos echt van genoten. En eigenlijk ging het eerste stuk waar we de dag ervoor zo hebben geploeterd nu heel makkelijk.

fietstocht amsterdam 10
Onze lunch in een speeltuin in het Naarderbos

Het eerste stuk ging ook heel snel, omdat we de wind in onze rug hadden. Pas bij Eemdijk kregen we het zwaarder en kouder. Bij Spakenburg waren we alle twee echt moe. We zagen heel erg tegen het stuk Spakenburg-Harderwijk op, omdat we weer over die dijk en langs de A28 moesten, met tegenwind. En Rieke’s knie deed heel veel pijn. We zijn toch doorgefietst, wel in slakkengang, maar we kwamen vooruit. In Harderwijk waren we echt ontzettend moe. We hadden echt geen puf meer om verder te gaan, maar weer hebben we ons ertoe gezet om door te fietsen. Daar gingen we weer.

Bij Hierden steek je de Zuiderzeestraatweg over. Ik had de dag ervoor al gezien dat het korter was als we die weg gewoon helemaal tot Elburg af fietsten in plaats van weer helemaal door de weilanden en het natuurgebied te fietsen. Dat hebben we gedaan, vraag me niet hoe, maar het is gelukt. Vanaf Elburg is het niet meer zo’n eind fietsen, maar zelfs dat laatste stuk leek wel 50 kilometer. Wat waren wij moe en we hadden overal pijn.

En toen we eindelijk thuis waren, konden we alle twee bijna niet meer lopen. Ik heb mijn huis volgens mij nog nooit zo erg gewaardeerd als nu. Wat was ik blij dat ik thuis was, kon eten en douchen en slapen. Oh ik heb nog nooit zo veel van mijn bed gehouden.

fietstocht amsterdam 12
Ontzettend moe en afgepeigerd, maar we hebben het gedaan!

Wat een fietstocht, wat een inspanning. Ongelofelijk. We zijn zo trots op ons dat we dit gewoon hebben gedaan. En we hebben er ook zo veel geld mee op kunnen halen voor Anak Bangsa, dat voelt echt heel goed. We weten nog niet precies hoe veel, maar sowieso een dikke €500 euro. Daar hebben we het voor gedaan, voor al het goede werk dat Anak Bangsa allemaal doet.

3 gedachten over “Fietstocht Amsterdam – Nog drie weken…

1. Sorry, ik had een reactie onder je verslag geschreven maar die is niet doorgestuurd, merk ik.

Een mooi verslag, Linda. Ik zag jullie tobben, maar er waren ook heel leuke reacties onderweg. Knap gedaan hoor. Zeg wat is het banknummer waar het sponsorgeld op gestort kan worden? Allemaal toch maar een beetje mee doen. Liefs, oma.

Geliked door 1 persoon

2. Jullie zijn echt toppers! We hebben aan jullie gedacht toen we, met jas aan, even in de tuin zaten. Wat een prachtig weer hadden jullie maandag!
    Ik wil ook nog graag wat overmaken voor het goede doel waar jullie je zo voor inspannen. Geef het nr maar even door aub!
    Groetjes, Hanneke

Geliked door 1 persoon

3. Jullie hebben laten zien dat jullie niet opgeven en altijd goede moed houden!
    Kijk, dat is precies wat je straks ook nodig hebt in Indonesië