Home Sweet Home

Tsja, ik zeg wel home sweet home, maar mijn gedachten zijn nog niet thuis. Die dwalen nog ergens rond in Indonesië. Ik neem jullie daarom toch nog even terug naar Indonesië, want onze laatste vijf dagen hebben we doorgebracht op het eiland Bali.

Bali was voor ons echt het moment dat we non-stop toerist waren en echt hebben genoten van de mooie natuur, de tempels en het eten. Vooral het eten, lekker westers allemaal (we hebben zelfs kroketten gegeten!!). We zijn twee dagen in Ubud geweest. Daar hebben we tempels en rijstvelden bezocht. Vooral de tempels waren interessant om te zien, want op Lombok heb je die vrijwel niet. Maargoed, ik zal jullie proberen mee te nemen naar Bali door foto’s…

week 9 Bali 3
Hindoeïstische tempels in Ubud, Bali
week 9 Bali 2
Biddende mensen
week 9 Bali 1
De wierook en de bloemen offeren ze aan hun goden
week 9 Bali 4
Het bekende Indonesische plaatje: de enorme rijstterrassen in Ubud

week 9 Bali 5

Nadat we twee dagen in Ubud hebben doorgebracht, zijn we naar Kuta gegaan. Dat ligt aan de kust in het zuiden van Bali. Het is echt een hele toeristische stad, het lijkt heel Europees. Toch was het wel ontspannen en zijn we helemaal tot rust gekomen daar.

Woensdagochtend zijn we om 10 uur (lokale tijd) vertrokken naar het vliegveld. Daar hebben we het vliegtuig genomen naar Jakarta. We waren heel erg bang dat onze binnenlandse vlucht vertraging zou hebben en daardoor misschien onze grote vlucht naar Amsterdam zouden missen. Maar gelukkig was dat niet het geval, we hadden zelfs geen minuut vertraging. Op het vliegveld in Jakarta moesten we nog een hele tijd wachten, maar wachten zijn we inmiddels na twee maanden Indonesië wel gewend, dus de tijd vloog om. Rond half 7 konden we het vliegtuig in en zijn we vertrokken naar Kuala Lumpur. Daar moesten we anderhalf uur het vliegtuig uit en daarna zijn we in een stuk doorgevlogen naar Amsterdam. Het ging allemaal zo voorspoedig, dat we zelfs eerder dan gepland op Schiphol waren. En daar konden we eindelijk onze familie weer in onze armen sluiten.

Wat is het apart om weer thuis te zijn. Al de luxe om ons heen, familie waar we rekening mee moeten houden 🙂 , en de stilte. Geen knetterende scooters door de straat of krakkemikkige vrachtwagens die heel veel lawaai maken. Het is hier oorverdovend stil. Het eten is wel echt heel erg lekker hoor, vooral die lekkere bruine boterham en het glas verse halfvolle melk.

Gelukkig heb ik superveel foto’s en mag ik die iedere keer weer aan iedereen laten zien. Daardoor leef ik nog steeds in Indonesië. En ik denk dat dat ook nog wel een poosje voortduurt, want dit was wel echt de meest gave ervaring uit mijn leven. Een ervaring die ik nooit ga vergeten. Ik heb zoveel geleerd, over culturen, over Indonesië (logisch) en vooral ook over mezelf. Ik kan iedereen echt aanraden om (als het mogelijk is) zo’n reis te maken. Het is heel verrijkend en goed voor je ontwikkeling. Ook wordt je er bij stil gezet hoe goed wij het hier in Nederland wel niet hebben. Ik durf nu niet zo snel meer te klagen over dingen die ik niet heb of die niet goed zijn. Ik heb nog altijd meer dan zoveel leeftijdsgenoten daar, ook zoveel meer kansen. Je gaat veel bewuster leven…

Voor een laatste leuke terugblik naar het werk wat wij de afgelopen twee maanden hebben gedaan, is het leuk om dit filmpje te kijken: SMK Anak Bangsa.
Dan ben ik bang dat er na deze blog een einde is gekomen aan de Indonesië 2016 categorie. Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor jullie steun en jullie enthousiasme wat betreft mijn blogs. Mijn blog is volgens mij nog nooit zoveel gelezen als de afgelopen twee maanden. Nogmaals, heel erg bedankt allemaal!

2 gedachten over “Home Sweet Home

1. Lieve Linda,
    Dit was dus je laatste blog over je grote reis. Ik denk dat ik ze allemaal zeker wel drie keer gelezen heb zodat ik het gevoel kreeg ook even in Indonesië geweest te zijn.
    Toch ben ik blij en dankbaar dat je weer zo vrolijk en gezond terug bent!

Geliked door 1 persoon

2. Als jullie nog een avondvullend programma maken met foto’s, video’s en verhalen, wil ik graag van de partij zijn!
    ( het is maar een idee;-)
    Succes met wennen thuis, de luxe, de regenachtige, grijze dagen, en de race tegen de klok.