Ardèche, Frankrijk

Long time no see, maar hier ben ik dan eindelijk weer na twee (!) maanden. En ja, ik ben terug met een heeeele toffe blogpost, persoonlijk in een van mijn favoriete categorieën : reisverslagen. Ja, een van de redenen dat ik zolang niks heb geplaatst, was mijn vakantie naar de Zuid-Franse Ardèche.

Ons avontuur in de Zuid-Franse Ardèche begon allemaal met het boeken van een prachtig vakantiehuisje. Dat was uiteraard niet mijn idee, maar dat van mijn ouders. Ze vroegen aan mij en aan mijn broer en schoonzus of we mee wilden. Ik wist het nog niet zeker, omdat ik nog midden in mijn schooljaar zou zitten. Toch ging ik voor de zekerheid even het jaarrooster van mijn studie bekijken. Maar goed dat ik dat heb gedaan, want ik kwam erachter dat ik studeer- en herhaalweek had. Dat betekent dat er geen nieuwe lesstof meer behandeld wordt en dat de lessen niet meer verplicht zijn. Mijn antwoord was dus een dikke ja.

8 juni: de dag van vertrek. Ik zeg wel de dag van vertrek, maar ik kan het beter de avond of de nacht van vertrek noemen. In één nacht zo’n 1100 kilometer rijden, dat was ons doel. Nou, ik kan jullie vertellen, dat is gelukt! Mijn ouders en broer plus crew (lees: schoonzus en neefje) zijn rond 19:00 van huis vertrokken. Nadat ik ben opgehaald in Maastricht (ja, voor mij was de reis zo’n twee uur korter), konden we lekker doorrijden. De reis is echt heel snel gegaan: om 06:00 zijn we aangekomen bij het vakantiehuisje, waar we vervolgens gelijk ons bed in zijn gedoken.

Na een paar uur slaap, werden we voor het eerst wakker in het prachtige vakantiehuisje en konden we de omgeving gaan ontdekken. Alleen de omgeving van het huisje zelf ontdekken was al een flinke bezigheid. De tuin was echt enorm groot en mooi, maar het mooiste en het allerfijnste was de beek die achter het huisje stroomde. Het was niet zomaar een beek hoor. Ze was zo’n vijf meter breed en er was op vijftig meter van het huisje vandaan een waterval. Heerlijk om vanaf te springen of te glijden (dat hebben we dus ook wel elke dag gedaan). Om een lang verhaal kort te maken, deze plek was ongetwijfeld de perfecte plek om volop te genieten van rust en natuur. Een betere vakantieplek kun je je haast niet voorstellen.

Ja, de beek, die is echt wat ik het allermeest mis aan aan de vakantie. Het constante geluid van bruisend water, het heerlijk heldere, koude water en vooral het gevoel dat je krijgt als je van die waterval in het water springt. Je springt, je komt in bruisend koud water terecht en je voelt de stroming aan je trekken.

Mijn favoriete plek.

Maar de tuin bestond nog uit veel meer fijns, onder andere het terras. Elke ochtend genieten van een echt Frans ontbijt inclusief vers stokbrood en jus d’orange, overdag genieten van de zon en het zwembadje en elke avond genieten van lekker eten en Franse wijn bij de houtkachel. Zomaar een aantal dingen dat allemaal op het fijne terras plaatsvond. Het ontbijt vond trouwens halverwege de week op een andere plek plaats (lees: in de schaduw).

Uiteraard hebben we ook wat meer van de Ardèche mogen zien. Nu was dat soms best wel een hele opgave met een klein peutertje van anderhalf en een hoogzwangere in ons midden. Daar kwam ook nog eens de hitte bij. Toch is het ons aardig gelukt.

Op de eerste zaterdag zijn we naar de markt in Aubenas geweest. Dat is echt een prachtig, typisch Frans stadje boven op een berg. Ik was echt even vergeten hoe leuk Franse stadjes en vooral ook Franse marktjes zijn. We hebben de markt overgelopen, hier en daar wat gekocht en tenslotte een ijsje gegeten. Daarna waren we inmiddels ook allemaal oververhit, dus zijn we snel terug naar het huisje gegaan. Zoals ik al eerder schreef: daar was de beek, daar moesten we heen, want daar was heel koud water. Daar konden we afkoelen.

Aubenas though (emoticon met hartjes ogen)…

Het uitzicht vanuit Aubenas.

Het kasteel van Aubenas (zie even hoe mooi het dak is).
Kleine straatjes vol met kraampjes en mensen, Joël heeft absoluut het beste plekje 🙂

Er zullen vast mensen zijn die dit zien als oud en verrot, maar really, ik houd ervan.

Heerlijk kind!

Franse stadjes hebben zo veel kleur! Daar kunnen wij Nederlanders nog van leren al zeg ik het zelf…

Ergens vond ik het ook wel jammer dat het zo warm was. Ik had graag al wandelend van de natuur willen ontdekken, maar daar was het helaas wel echt te warm voor. Toch hebben we een wandeling gemaakt, wel pas ’s avonds.

Tijdens onze wandeling kwamen we allemaal oude, vervallen huisjes tegen. Hier wordt vast gefantaseerd over wie er in hebben gewoond.

Mijn droomhuisje.

Once a mechanic, always a mechanic.

Nu zagen we het niet zo zitten om overdag te gaan wandelen, maar ‘wandelen’ met de auto daarentegen…

Wandelen met de auto, ja dat is volgens mij echt een familieding. Lekker rondtoeren. Het leukste is natuurlijk om dat te doen over de meest onmogelijke kronkelweggetjes. Het voordeel is wel dat je dan op de mooiste plekjes komt. Een ander voordeel is dat je lekker in een koude auto zit, waar de airco goed zijn werk doet.

Na heel wat gekronkel, kwamen we ergens bovenop een berg uit. Daar zagen we dit liefelijke dorpje tussen de weides liggen:

Lachamp-Raphaël.

Het dorpje bestaat uit een paar huisjes, een klein streekwinkeltje dat tegelijkertijd een cafeetje is en een klein kerkje. Wat een rust heerste hier…

Na een korte stop in Lachamp-Raphaël, reden we door naar het volgende dorpje. De rit ernaartoe was al heel bijzonder. De weg leidde ons door een hele grote kloof, langs hele kleine dorpjes, watervallen en over oude Romeinse bruggetjes. Het leuke van deze weggetjes is dat je na elke bocht weer verrast wordt door wat je ziet. Zo werden we ook verrast toen we na een bocht het dorpje Burzet zagen liggen.

Oh, wat houd ik toch van al die smalle straatjes, gekleurde huisjes met gekleurde luikjes en al die prachtige bloemen overal. Zoals ik al eerder zei, zelfs dat verweerde vind ik echt ontzettend mooi!

Uiteraard is een vakantie in de Zuid-Franse Ardèche niet compleet zonder een bezoek aan Vallon Pont ‘d Arc. In eerste instantie was het de bedoeling dat we daar ergens in de buurt een kano zouden huren en dan al kanoënd de Pont te bezoeken, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. We zijn toen we op zoek waren naar een plek waar we konden zwemmen uiteindelijk gestrand bij het strandje bijna onder de Pont. Het was echt ontzettend druk, maar je kon er heerlijk zwemmen.

Dit is zo’n apart, maar zo’n mooi stukje natuur. Bizar om te zien hoe deze rivier haar loop door deze bergen heeft gesleten. Wanneer je zo onder de Pont zwemt, voel je je zo klein. Je drijft op je rug, starend naar dit prachtige natuurverschijnsel en je kunt niks anders doen dan stil zijn en genieten…

Nu we de Pont al hadden gezien, hoefden we niet per se meer hier te kanoën. We hebben daarom een ander plekje gevonden waar we konden kanoën en achteraf was dit misschien nog wel mooier dan bij de Pont ‘d Arc.

Nadat we een geschikte kanoverhuur hadden gevonden, heeft de verhuurder ons bij Vogue afgezet. Hij zou ons om 17:00 weer ophalen, zo’n 14 kilometer verder in het dorpje Prodons. Nou, daar begon ons kano-avontuur. Het was echt fantastisch, hilarisch, prachtig en af en toe nat. Nat, want we waren met twee kano’s en we zijn alle twee een keer omgekukeld.

Jaaa! Dat was leuk! Zo leuk dat we (mijn broer en ik) de kano tegen de dam opgetild hebben en er vervolgens nog een keer vanaf zijn gegaan. Extra leuk dat er dan ook nog iemand is die er een foto van kan maken.

Ik heb ook veel beelden met mijn GoPro gemaakt. Ideaal natuurlijk, want zo’n ding kan tegen water. Alleen niet zo goed tegen warmte, dus ik had het cameraatje uit z’n kapje gehaald en in de waterdichte ton gelegd, zodat ‘ie even kon afkoelen. Vervolgens heb ik de stick met het kapje er nog aan vast in de kano gelegd, niet erbij denkend dat je kano om kan slaan en dan alles wat los in je kano ligt, verdwijnt in het water. Ja, jullie raden het vast wel, dat is mij dus overkomen. Typisch Linda, want vrijwel altijd als ik op vakantie ga, gaat er iets kapot of raak ik iets kwijt. Maar aan de andere kant was ik heel blij dat het cameraatje niet meer in het kapje zat, zodat ik nu én het cameraatje zelf nog heb én alle beelden die erop stonden. Mijn zonnebril is trouwens ook niet heel teruggekomen: die is verbogen, doordat ik mijn hoofd tegen de kano stootte toen we omgingen.

Terwijl we lekker aan het kanoën waren, pakten de wolken boven ons zich samen en vormden zich tot een onweersbui. Gelukkig waren we net op tijd in Balazuc, een prachtig stadje gebouwd tegen een rots. Wij hebben daar de kano’s even aan de kant gelegd en zijn snel het stadje ingelopen. We waren echt net op tijd, want eenmaal boven begon het echt keihard te regenen. Maar niet alleen regen, ook hagel. En niet zomaar hagel, nee, dat waren flinke hagelstenen.

Net op tijd voor de bui in Balazuc.

Wat een regen. Zoveel, ja dat de straten letterlijk in watervallen veranderden. Omdat het water heel slecht in de grond kan wegzakken, stroomt al het regenwater dat er valt letterlijk van boven naar beneden, dwars door de smalle straatjes van Balazuc. Echt,ge-wel-dig! Aangezien we onze zwemkleding toch aanhadden, zijn mijn broer en ik dwars door het stromende water naar boven gerend, om te kijken waar al het water vandaan kwam. Wat een ervaring! Hier heb ik helaas geen foto’s van, maar wel een filmpje. Ik ben nog van plan om een soort van aftermovie te maken, dus dan komt dit filmpje er sowieso in!

Mijn poging om de regen op de foto te zetten #failed

Balazuc, ik houd van je! Ik houd van je kleine, smalle straatjes, van je oude huisjes, van je groen en bloemen, van je ligging, van je uitzicht, van je rivier, van je ‘watervallen’.

Ik houd van je groen en bloemen
Ik houd van je kleine, smalle straatjes
Ik houd van je ligging
Ik houd van je uitzicht
Net na de bui.

De meeste mensen vinden het niet leuk om tijdens een activiteit als kanoën te worden overvallen door een regenbui, maar ik vond het een hele belevenis 🙂

Dit was echt de mooiste kanotocht die ik in mijn leven heb gemaakt en aangezien ik nu toch al veel foto’s aan het delen ben, laat ik deze ook wel gewoon even zien…

Het vakantiehuisje zelf was in het stadje Vals-les-bains. Vroeger kwamen hier vooral heel veel mensen heen, vanwege de kuurorden hier. Er is nu trouwens nog steeds een spa. Toen ik door Vals-les-bains liep, kreeg ik het gevoel alsof ik op een soort van filmset rondliep. Je krijgt echt het idee dat je je even in het begin van de twintigste eeuw bevindt, door de bouwstijl van de huizen en de parken. Ik heb er alleen niet heel veel foto’s gemaakt…

Als je op Google intypt “bezienswaardigheden Ardèche,” dan krijg je uiteraard foto’s te zien van Pont ‘d Arc, maar ook van Pont Diable. Dit is een heel oud Romeins bruggetje die een diepe, smalle kloof overbrugt. Ik wilde deze vakantie per se een ding bezoeken en dat was deze brug. Dat hebben we gedaan en ik was onder de indruk van deze mooie plek. Jammer dat het te heet was om te wandelen, want wat had ik hier graag rondgewandeld en de omgeving ontdekt!

Ik wil dit enorme reisverslag afsluiten met foto’s van een zonsondergang. Deze heb ik samen met mijn ouders boven op een berg bekeken. Mocht je nu denken, waar zijn eigenlijk alle bloemenfoto’s gebleven? Don’t worry, daar komt binnenkort een aparte blogpost van!

Gele brem

Ondanks dat ik soms een beetje in de stress raakte vanwege de tentamens die ik de week na de vakantie zou hebben, heb ik toch enorm genoten. Ik heb zo veel mooie dingen mogen zien en doen, zoveel mooie foto’s kunnen maken en ik heb echt even kunnen ontspannen en tot rust kunnen komen. Ardèche, je bent prachtig!

…starend naar dit prachtige natuurverschijnsel en je kunt niks anders doen dan stil zijn en genieten…

4 gedachten over “Ardèche, Frankrijk

1. Mooi, Linda Ik had gereageerd maar nu staat het er niet op. Er is zeker met verzenden iets verkeerd gegaan. Het leek net of ik mee geweest was door die mooie beschrijving en schitterende foto’s. Mooie hobby van je! Daar hebben anderen ook wat aan! Groeten, oma >

Geliked door 1 persoon

2. Zo, eindelijk heb ik ook even tijd om je prachtige foto’s te bekijken!
    Meid, wat een goede fotografe ben je toch!
    Ik zit te genieten! Bedankt voor het delen!