Corfu, Griekenland

Mediterrane warmte, de zee zo blauw als azuur, stranden, bloemenpracht, witte huizen, gekleurde huizen, prachtige vergezichten, olijfbomen, vijgenbomen, citroenbomen en cipressen, zon, lekker eten en ga zo maar door. Mijn reis naar Griekse eiland Corfu is nauwelijks samen te vatten in een aantal woorden. Ik kan genoeg woorden wijden aan deze fantastische tien dagen, waarop ik heb genoten to the max van alles en meer wat ik eerder noemde.

Onze reis begon op het vliegveld van Eindhoven, waar ons vliegtuig naar Corfu rond 16:00 vertrok. Het is niet zo heel lang vliegen, maar zo’n tweeënhalfuur. We kwamen rond een uur of 19:00 aan (het is een uur later in Griekenland) op een, vergeleken met Schiphol of Eindhoven, maar een klein vliegveld. Ideaal, want we waren er zo uit. De taxi heeft ons naar het centrum van de stad gebracht waar onze eerste overnachtingsplek was. Het vliegveld ligt maar op zo’n 8 kilometer van de stad af, dus we waren er zo. De eerste indruk van het oude centrum van Kerkira was geweldig. Kleine straatjes, gekleurde huizen met gekleurde luikjes en overal bloemen en sfeervolle tavernes.

De volgende dag zijn we na het ontbijt met de bus richting Sidari in het noorden van het eiland gereden. De bus was overvol en we moesten anderhalf uur staan, maar toch was het een hele ervaring. En ik heb zo veel respect voor de buschauffeur die de bus over smalle wegen vol haarspeldbochten en tegenliggers moet rijden. In Sidari was het even zoeken naar onze Airbnb, maar met behulp van een taxi is dat uiteindelijk gelukt.

Sidari is een toeristisch plekje waar vooral heel veel Engelsen zijn. De straten zijn gevuld met souvenirwinkeltjes, tavernes, barretjes en guesthouses. Er is een lang strand en je hebt er Canal ‘d Amour. Dat is een stukje natuur waar het zeewater een soort ‘tunnel’ in de rotsen heeft gesleten. We hebben een scooter gehuurd en hebben natuurlijk een bezoekje gebracht aan dit meest toeristische plekje van Sidari. We konden alleen niet helemaal het goede plekje vinden zoals we het op de foto’s hadden gezien, maar wat we wel konden vinden was ook heel mooi. Het was alleen heel druk natuurlijk. We hebben er niet in gezwommen, want we waren bang dat we er niet meer uit konden komen. Daarom zijn we maar op het strand ernaast gaan liggen en hebben we daar gezwommen.

Na Canal ‘d Amour zijn we doorgereden naar Longas Beach, een strand iets ten westen van Sidari. Het strand ligt beneden enorme krijtachtige rotsen. Boven op de rotsen had je een prachtig uitzicht over de zee, Albanië in de verte en een stukje kustlijn van Corfu. Beneden in de blauwe zee voelde je je klein onder die grote rotsen.

We vonden het toeren op de scooter zo leuk, dat we hem een dag langer hebben gehuurd. Die dag zijn we helemaal naar de noordoostkant van het eiland gereden. Dat lijkt een behoorlijk eindje op de kaart, maar het eiland is niet heel groot dus je bent er zo. We kwamen uit in het havenplaatsje Kassiopi, een plek met een eeuwenoude geschiedenis en waar bekende Romeinse helden als bijvoorbeeld Ceasar doorheen hebben gelopen. Veel van het oude Kassiopi is er niet meer, alleen boven op de berg ligt een oude ruïne waar voornamelijk olijfbomen en oude muren te zien zijn. Het uitzicht van het waarschijnlijk ooit zo levendige fort is echter wel prachtig.

Uiteraard wilden we zwemmen, dus gingen we op zoek naar een strand. Nou, die hebben we gevonden hoor, en wat voor strand! Ondanks de vele mensen is het een genot om aan het strand te liggen, maar vooral om te zwemmen in de zee is geweldig. Zo helder en zo mooi blauw! Ik kan er eindeloos naar kijken en ervan genieten.

Na een tijdje te hebben genoten op het strand van Kassiopi zijn we weer op de scooter gestapt en richting Paleo Perithia gereden. Dat is een heel oud dorpje dat midden in de bergen ligt. Het bestaat voornamelijk uit oude ruïnes, maar heeft ook een paar tavernes waarvan sommigen al langer dan een eeuw familiebezit zijn. De weg ernaartoe was prachtig. Smalle weggetjes die vol haarspeldbochten zaten en door bossen met olijfbomen, cipressen en andere mediterrane pracht liepen. Hoger in de bergen kregen we uitzicht op de top van de Pantokrator, de hoogste berg van Corfu. En de rust. Het was er zo stil.

Het dorpje zelf was heel idyllisch met als hoogtepunt de taverne waar we verse limonade hebben gedronken en walnootcake hebben gegeten. En dat terwijl we uitzicht hadden op het oude kerkje, een klein dal vol olijfbomen en de top van de berg.

De volgende dag hadden we weer een busreis voor de boeg. Dit keer bracht de bus ons naar Paleokastritsa, een plaatsje in het westen van Corfu. Heel veel is er niet te doen in het plaatsje zelf, want dat bestaat voornamelijk uit hotelletjes, souvenirwinkeltjes en tavernes. Het is er dus vrij toeristisch. Maar de dingen die er wel te doen zijn, vinden vooral plaats op zee. Ik snap het wel, want de zee is hier adembenemend blauw en de kustlijn is ontzettend ruig. Enorme rotspartijen, grotten en verborgen stranden waar je alleen per boot kunt komen: dat is Paleokastritsa. Uiteraard hebben ook wij een boottochtje gemaakt. Eentje in de avond, zodat we ook nog de zon in de zee hebben zien zakken.

Toch is er nog iets wat bij dit plekje hoort. Boven op een van de rotsen ligt een oud klooster dat nog steeds in gebruik is. Denk je aan Griekse kloosters, dan denk je waarschijnlijk aan een gebouw als deze. Met smetteloos witte muren en overal bloemen. En een fantastisch uitzicht. Prachtig!

De laatste drie dagen hebben we doorgebracht in Kerkira. Hier waren we natuurlijk al even geweest dus we hadden al een korte indruk gekregen. Nu konden we écht de stad gaan ontdekken. Zo klommen we naar de top van het oude fort (het was heel warm hihi) waar we een prachtig uitzicht hadden over de stad en de zee.

We wandelden over het landgoed Mon Repos door botanische tuinen en langs resten van wat ooit glorieuze tempels waren van Griekse goden.

We namen de bus naar Kanoni waar we een uitzicht hadden op het klooster Pontikonisi en de stijg- en landingsbaan van het vliegveld (vliegtuigen stijgen en landen zo’n 200 meter boven je hoofd, heel gaaf).

We dwaalden door de eindeloze kleine straatjes van de oude stad. Langs oude huisjes, grote druivenranken, kleurrijke bloemen, kleine souvenirwinkeltjes en idyllische tavernes.

We namen een laatste duik in de azuurblauwe zee. We aten voor de laatste keer onze favoriete Griekse gerechten. We dwaalden voor het laatst door al die talloze straatjes. We werden voor het laatst wakker in Griekenland.

We stapten in een taxi die ons naar het vliegveld bracht. Het was even stressvol op het vliegveld zelf, want het was zo druk dat we bijna ons vliegtuig hebben gemist. Gelukkig is dat niet gebeurd en zijn we veilig en wel weer teruggekomen in Nederland. Deze onvergetelijke reis is helaas tot een einde gekomen, maar we hebben ontzettend veel mooie beelden op ons netvlies (en op mijn camera hihi) en ons hoofd zit boordevol mooie herinneringen. Het was geweldig!

Processed with VSCO with hb2 preset

6 gedachten over “Corfu, Griekenland

1. Dank je wel voor deze prachtige reporage. .Je hebt het zo mooi op de foto gezet ,dat ik daar niet meer naar toe hoef te gaan 🙂 want je hebt het mooiste wat daar is omsal laten zien

Geliked door 1 persoon

2. Hoi Linda,

Wat heerlijk om mee te genieten, maar ik kan niet verder kijken als de rotsen.
    Verder naar beneden wil het niet, jammer.
    Misschien weet jij hoe dat komt.

P.s. Nu wil ik ook heel graag naar Griekenland😍.