Slovenië, land van alles

Van hoge bergen, diepe kloven en azuurblauwe meren tot glooiende landschappen, idyllische stadjes en de Adriatische zee. De titel van deze blogpost zegt het al: Slovenië heeft het allemaal.

Processed with VSCO with m5 preset

Al vanaf het moment dat de vakantie naar Slovenië geboekt was, keek ik uit om dit land te ontdekken. Het leek zoveel te bieden en niets is minder waar, Slovenië heeft veel te bieden. En hoewel ik kan zeggen dat we veel hebben gezien in een week tijd, willen we zeker nog een keer terug om nogmaals van vooral het natuurschoon te genieten en om de plekken waar we vanwege de tijd niet heen konden alsnog te bezoeken. Voor nu kijken we vooral met plezier terug op de fantastische week in dit fantastische land. Uiteraard een week waarin ook mijn camera overuren heeft gedraaid, dus bereid je voor op een blog met heel veel foto’s.

De Sloveense bergen

Benjamin en ik beginnen onze reis op het station in Maastricht waar we de trein nemen richting het vliegveld van Charleroi in België. Vanaf daar vliegen we naar Slovenië. Onze eerste indruk van Slovenië is goed, we spotten de bergen al vanuit het vliegtuig en op weg naar Bled, onze eerste bestemming, kunnen we ook zien hoe hoog ze zijn. De taxiservice zet ons af bij ons hotelletje, een omgebouwde boerderij met uitzicht op de bergen, zo’n 10 lopen vanaf Bled.

De volgende ochtend zien we Bled en het meer van Bled bij daglicht en wat is het er mooi. Ten midden van het hemelsblauwe water ligt een klein eilandje met een idyllisch kerkje erop en aan de zijkant van het meer prijkt een kasteel hoog op de berg.

Processed with VSCO with hb1 preset

We besluiten om rondom het meer te wandelen en twee omliggende bergen te beklimmen die een prachtig uitzicht over het meer bieden. Uiteraard wordt die wandeling af en toe onderbroken met een duik in het meer, want die kan natuurlijk niet ontbreken. Het blauwe water lokt. De vergezichten vanaf de bergen zijn adembenemend. Van ‘bovenaf’ lijkt het water nog blauwer.

Processed with VSCO with hb2 preset

De volgende morgen regent het de hele ochtend en omdat we geen auto hebben, kunnen we niet echt ergens heen zonder helemaal nat te regenen.

Gelukkig klaart het ’s middags op en kunnen we alsnog de deur uit. We besluiten naar de Vintgar Gorge te wandelen, een kloof met een rivier waarlangs een houten wandelpad loopt.

Na zo’n vier kilometer wandelen bereiken we de kloof en we kijken onze ogen uit. De rotsen stijgen ver boven ons uit en beneden ons stroomt de rivier de Radovna. De komende 1,6 kilometer lopen we over de houten planken door de kloof.

Na onze wandeling door de kloof lopen we weer terug richting Bled. De laatste kilometers wandelen we extra snel, omdat er vanachter de bergen donkere wolken met regen en onweer dreigen.

Processed with VSCO with hb2 preset

Gelukkig houden we het vrijwel droog en begint het pas echt te regenen als we weer terug in ons hotelletje zijn.

Uiteraard had ik voordat we op vakantie gingen me al verdiept in het land en de mogelijkheden. Daarbij kwam ik erachter dat het meer van Bohinj, gelegen midden in het Triglav nationaal park, echt een grote aanrader is. Dat was dus ook wat ik sowieso wilde zien.

De volgende ochtend nemen we vroeg de bus richting het meer van Bohinj. We zijn van plan om een flink eind te gaan wandelen en daar willen we alle tijd voor hebben. Na een kop koffie zijn we er klaar voor en beginnen we aan onze wandeling rondom het meer.

Processed with VSCO with hb2 preset

Ook dit meer is zo intens blauw en roept om een verfrissende duik en die nemen we uiteraard ook.

Het meer is omringd met allemaal ruige bergen en groene dalen. En een waterval. Op zo’n 4 kilometer wandelen van de ene kant van het meer stort een 78 meter hoge waterval vanuit een ondergronds natuurlijk waterbassin naar beneden. De wandeling ernaartoe is een flinke klim, maar wat we zien loont.

Als afsluiter van de wandeltocht rond het meer en naar de waterval, besluiten we om met de kabelbaan een berg op te gaan vanwaar je een prachtig uitzicht schijnt te hebben over de hoogste bergen van Slovenië. We krijgen bijna spijt van onze keuze, want zodra in de kabelbaan stappen, pakken donkere wolken zich samen en begint het te stortregenen en te hagelen. Desalniettemin zorgt het wel voor een gaaf beeld.

Processed with VSCO with a6 preset

Gelukkig is niets zo veranderlijk als het weer in de bergen en klaart het al snel weer op. Dat is goed te zien op de volgende beelden:

Processed with VSCO with hb2 preset

De hoogste bergtop op deze foto is tevens de hoogste bergtop in Slovenië, de Triglav van 2864 meter. Onze droom is om deze ooit te beklimmen…

Omdat we met de kaartjes van de kabelbaan ook nog een stoeltjeslift kunnen nemen die ons nog hoger kan brengen, nemen we het ervan. Als we helemaal boven zijn, springen we er niet uit, maar blijven we zitten. Er is namelijk niet genoeg tijd om nog echt de berg op te lopen en we hebben natuurlijk al een flinke wandeling achter de rug. Als we weer beneden zijn, besluiten we om nog maar een ronde te zitten. Dat kan nog precies voordat de lift sluit. De uitzichten zijn adembenemend!

De Sloveense kust

De volgende dag is een reisdag. We vertrekken al vroeg in de ochtend richting het busstation in Bled waar we de bus nemen via Ljubljana naar Piran, een stadje aan de Adriatische zee. Wel gek, het ene moment wordt je omringd door bergen en zo’n drie uur rijden later sta je aan de kust. We rusten wat uit van de reis, nemen een duik in de zee en koken een keer een avond zelf. We hebben namelijk een grote behoefte aan veel groente, omdat je dat in de restaurants bijna niet krijgt. ’s Avonds wandelen we wat door het stadje en genieten we van de zonsondergang.

Processed with VSCO with hb1 preset

Slovenië heeft 46 kilometer kust, wat natuurlijk niets is vergeleken met buurlanden Italië en Kroatië. Toch zijn er zeker plaatsjes aan de kust die de moeite waard zijn om te bezoeken. Een van die plaatsjes is het stadje Piran. Het stadje doet Italiaans aan, maar dat is ook niet gek, omdat het heel lang onderdeel is geweest van Italië. De inwoners van Piran groeten met ciao ciao en de namen van de straten staat in het Sloveens en het Italiaans aangegeven. Het is een idyllisch stadje met kleine straatjes en gekleurde huisjes en het stadsaanzicht wordt gedomineerd door een hoge toren bij een kerk.

Processed with VSCO with hb2 preset

Na een uitgebreid ontbijt, wandelen we naar het strandje. De avond ervoor heeft Benjamin een mooi rustig plekje gezien, die we niet geheel zonder moeite bereiken. We genieten van de zee en de zon. Wel gek om in een keer in zout water te zwemmen. ’s Middags wandelen we door het stadje, nemen we nog een duik en zijn we op tijd voor de zonsondergang bij de pier. We sluiten de avond af op het terras en we genieten van echte Sloveense rosé (aanrader!).

De Sloveense hoofdstad

Onze tijd in Piran was fijn maar ook kort van duur. Na twee dagen nemen we de bus weer terug naar Ljubljana om daar de laatste dagen van de vakantie door te brengen. Onze eerste middag in Ljubljana staat in het teken van wat rondslenteren door de stad en vooral veel overheerlijke koffie drinken bij een koffietentje aangeraden door onze host.

Ljubljana is echt een heerlijke stad om te zijn, klein maar fijn. Na een dagdeel rondslenteren in centrum, heb je alles ook wel gezien. Van het kasteel op de berg tot de kleine straatjes en de kerken. Daarom bezoeken we op onze tweede dag in Ljubljana de National Gallery waar we meer zien en leren over de kunst(geschiedenis) van Slovenië.

Aan het eind van de middag wandelen we door het Tivoli park, een heel groot park aan de rand van de stad, naar een restaurantje met, wat schijnt, een mooi uitzicht. De wandeling ernaartoe is wat langer dan we dachten en het eten valt ook tegen, maar met de sfeer en het uitzicht is niks mis.

Na onze wandeling door het Tivoli park lopen we weer richting onze Airbnb. De laatste avond in Slovenië is een rustige avond. De volgende morgen pakken we onze spullen weer in en slenteren we nog wat door de stad. Rond half 4 nemen we de bus naar het vliegveld en om 7 vliegen we terug naar Charleroi. We komen laat aan dus redden we het niet meer om met de trein naar Maastricht te komen. We overnachten in een Airbnb in Charleroi en de volgende dag nemen we vroeg de trein terug naar Maastricht.

Het voelt gek om weer in Maastricht te zijn. Hoewel we maar een week weg zijn geweest, voelt het als veel langer. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan in korte tijd. Maar we hebben ons vooral heel erg verbaasd over het land Slovenië, over alles wat ze te bieden heeft. De prachtige natuur, de mooie stadjes, de manier waarop alles is geregeld. Slovenië, land van alles.

2 gedachten over “Slovenië, land van alles

1. Hoi Linda,

Vandaag begint je avontuur in Duitsland.
    Ik wens jou en je ouders en Benjamin een hele voorspoedige reis.
    Elke avond bid ik voor je .

Kus van oma Herweijer en hartelijke groeten.